bippi1_edited.jpg

Bippi Trovik

Bippi Trovik ( Ellen-Sofie Trovik) arbeider som jordmor ved Haukeland sykehus i Bergen.

Bippi har arbeidet som jordmor siden 1991, bl.a. på Bærum sykehus i 15 år og på fødestuen "Føderiket" på Rikshospitalet i Oslo i 4 år.

Fra 2011 til 2017 drev hun «Jordmorteamet» sammen med jordmor Cathrine Trulsvik. Der  arbeidet de full stilling som hjemmefødsels-jordmødre, og tilbød også  svangerskapskontroll og svangerskapskurs.

Bippi har jordmorutdanning fra Bergen Jordmorhøyskole, og har også tatt kurs i akupunktur for jordmødre ved Akupunkturhøyskolen samt pedagogisk grunnfag ved Norsk Lærerakademi.

Selv har hun 3 barn.

Bippi er svært glad i jobben sin, og forteller: "Det er like fantastisk hver gang å se gleden og lettelsen i mors øyne når barnet endelig er ute. Fremdeles kan jeg gråte en skvett fordi det er så vakkert, og kjærlighetshormonet smitter over på meg som får være med. Og du verden så glad jeg blir i disse familiene!"

Bippi Trovik sin undervisning

Jordmor Bippi Trovik vil gjennomgå følgende:

• Hvordan fødselen starter og fødselens faser

• Hva doulaen gjør dersom babyen blir født før jordmor er tilstede / før man er ankommet sykehuset

• Førstehjelp for mor og barn

• Rutiner ved sykehuset

• Kjemisk smertelindring

• Naturlig smertelindring

• Hjemmefødsel

• Jordmortips om hvordan man best støtter fødekvinnen, spesielt dersom hun har fødselsangst

• Doulaens samarbeid med jordmor

• Ammeveiledning og jordmortips for barselperioden