Bente Guildal

Bente Guildal har arbeidet som jordmor ved fødeavdelingen på Ullevål sykehus siden 1978, og hun har undervist i akuttmedisin ved avdelingens workshop i obstetrisk akuttmedisin og ved introduksjonsdager for nyansatte.

​

Hun har også vært hovedansvarlig for oppfølging av foreldre som mister barn ved fødselen. Tidligere har hun arbeidet som intensivsykepleier ved akutt hjerteavdeling ved Rikshospitalet i København.

​

Hun er utdannet intensivsykepleier og har også tatt anestesiutdanning i København. Videre har hun jordmorutdanning fra Norge.

​

Bente Guildal er dansk og har selv fem barn.

Bente Guildal sin undervisning

Jordmor Bente Guildal gir praktisk undervisning i førstehjelp, slik at doulaen kan bidra i akutte situasjoner.

​

Hun går også grundig gjennom hvordan doulaen kan bistå dersom fødselen skjer hjemme eller på vei til sykehuset.

​

Bente Guildal underviser også om forskjellige tiltak som noen ganger gjøres på sykehus, slik som vacuum- og tangforløsning, hastekeisersnitt, og risikoen ved disse tiltakene.